Få styr på eksamensnerverne

Over halvdelen af danskerne har oplevet, at klappen går ned til eksamen. Du er altså ikke alene, hvis du er nervøs inden en eksamen.  

Vi har talt med Anna Stelvig som er Cand. Mag. i Psykologi og ejer af StudyMind. Anna Stelvig har over 10 års erfaring med at give psykologisk rådgivning til studerende, der kæmper med eksamensangst og studiestress. Hun mener, at alle kan komme af med deres eksamensangst, men at det kræver, at du arbejder med den både i forberedelsen og under selve eksamen.  

Anna Stelvig mener, at du ikke kan beordre din eksamensangst væk. Jo mere du prøver at undertrykke din nervøsitet jo værre bliver det. Tryk avler modtryk. I stedet skal du lære at være sammen med din nervøsitet, og øve dig på at flytte fokus over på din faglige præstation.   

Medvirkende:
Gæst: Anna Stelvig, Cand. Mag. I Psykologi og ejer af http://www.studymind.dk/
Tilrettelægger og vært: Bessie Rauff, udviklingskonsulent i Krifa 

Syv gode råd til din eksamen 

  1. Læg en plan for din forberedelse. 
  2. Lav en prøveeksamen. 
  3. Lav fysiske øvelser umiddelbart inden du bliver kaldt ind til eksamen. 
  4. Fokuser på det du kan.  
  5. Vær sammen med din nervøsitet – lad være med at undertrykke den.  
  6. Går klappen ned så bed om en pause og træk vejret dybt.   
  7. Evaluer din eksamen og parker den så.  

LINKS:
Klappen er gået ned hos halvdelen af danskerne, læs artiklen:

Anna Stelvig har udgivet videoer om eksamensangst på Youtube.

Anna Stelvig har udviklet en app med øvelser og gode råd til, hvordan du tackler dit studieliv og din eksamensangst. App’en hedder Studieparat og kan købes på App Store og Google Play. http://www.studymind.dk/appmodeksamensangst.asp  

Læs fem råd til din mundtlige eksamen 

Lyt til onlineforedrag om, hvordan du træner dig op til din eksamen med eksamenscoach Thomas Pape.

Highlights 

[1:17] Eksamensangst viser sig som kropsligt ubehag og bekymrende og negative tanker om eksamen. 

[2:00] Er du nervøs eller fyldes du med katastrofetanker og skrækscenarier? 

[2:48] Der er ingen let løsning, når du skal af med din eksamensangst.  

[4:42] Afhold prøveeksamen. Og opdag, at der er meget du har styr på, og øv dig på at få svære spørgsmål. 

[5:20] Lav en strategi for den skriftlige eksamen. Begynd med det du har styr på.  

[6:16] Nervøsitet viser sig forskelligt. Nogle overspringshandler og andre læser non stop. En løsning kan være en læseplan.  

[7:35] Forhold dig til dine overspringshandlinger. Bliv bevidst om konsekvenserne. 

[9:33] Hold fokus på den faglige læring og forberedelsen, for det har du kontrol over. Du kan ikke tænke dig til en god karakter.  

[10:44] Gør noget rart inden din eksamen, og holde fokus på, at du har en masse viden med dig, som du skal ind og vise.  

[11:36] Lav fysiske øvelser inden du træder ind i eksamenslokalet.  

[14:52] Vær sammen med sin nervøsitet. Du kan ikke undertrykke den, og det er spildte kræfter at prøve.  

[16:09] Det kan være farligt at have for meget fokus og energi på din fysiske fremtoning.  

[17:15] Tænk over, hvordan du vil starte din eksamen. Og øv dig på at holde fokus på din faglige indsats. 

[18:36] Forstår du ikke spørgsmålet, så få det gentaget. Du kan sagtens få en god eksamen selvom du ikke ved alt.  

[19:36] Hvis klappen går ned, så bed om en kort pause og træk vejret dybt. Så slapper kroppen af og hjernen begynder at fokusere igen.  

[21:15] Betablokkere sænker din hjerterytme så du får ro i kroppen, men det er symptombehandling, og ikke nogen langtidsholdbar løsning. I stedet bør du arbejde med din eksamensangst, for du vil igennem hele livet komme i eksamenslignede situationer. 

[22:01] Evaluere din eksamen. Hvad gik godt, og hvad skal du øve dig på.  

[22:43] Vær sammen med din eksamensangst og navngiv den.